生涯ライバル -My strong rival-

ウガンダの話題から離れますがちょっと息抜き。突然ですが、今日はある人物を紹介します。

自分は切っても切れない縁の大親友...いや、ライバルという方が相応しいかもしれませんが、そんな存在を長い間持っています。
あなたは身近にはそのような存在がいますか?

約20年前...小学生の時。

父親が水泳、母親はバスケットボールと、スポーツ一家に育った自分は、自然とスポーツをする環境で育ってきました。3歳違いの姉がバドミントンをしており、その影響で7歳の時にバドミントンを始めました。

ある日、そこに"やつ"も入部してきました。自分より2年近く後に始めたので負ける気がしませんでしたが、後々には良いライバル、そしてペアを組めば強力な助っ人として、小さな市内の大会では賞を総嘗めにしていました。

自分は曲がったことが嫌いで、かなりの引っ込み思案な性格でした。対してやつは活発で面白い、人気もある。それは負けたくないですよね。当時の自分に大きな影響を与えたと思います。

2人ともバドミントンには絶対の自信を持っていましたが、中学ではバドミントン部が存在せず、共にバスケットを始めました。やつの大好きだったスラムダンクの影響です。
周りの中学校は経験者ばかりで、正直全くと言っていいほど勝ち上がることができませんでした。バドミントンで得た自信はどこかへ行ってしまいました。代わりにたくさん努力しましたし、その分、大金星を上げたときには感動を分かち合いました。その時の事は、今でも鮮明に覚えています。

同じような運動能力でしたので、同じように成長していき、また良きライバルとなっていました。やつだけではなく誰にも負けたくない気持ちで、帰宅後もトレーニングを行なった日々を思い出します。



何か新しいことを始めるのは、とても勇気がいることです。しかし、自分の場合は1人ではありせんでした。一緒に始めたからこそ励ましあって頑張れて、楽しみながら成長できて、時にはその感情や思い出を共有することも出来ました。そして自然と唯一無二の存在へとなっていきました。

学力も同じようなものだったので、そのまま高校でもバスケットを続けました。今考えると、それ以外でも色んな面で競い合った気がします。

今や自分はアフリカの大地に立って生活しています。昔の自分から、というより少し前の自分からは想像がつきません。これは、幼い頃から培った経験が積み重なって今のような行動に移せているのかもしれません。自然と、やつから学んだことなのかもしれません。

青年海外協力隊への参加を決断した気持ち、そしてこのモチベーションの維持。それは意識しないうちに、昔からライバルを持って日常を過ごしてきた自分にとって、自然に行えることです。時には嫌気がさすようなこともありましたが、今ではやつに感謝。そして何より、やつにとっても自分はそのような存在でありたいと心から思います。



一緒に居ると、兄弟と思われることも多くありますが、全然違います。当然ですが、似てない部分はたくさんあります。但し、これだけは言えることがあります。一緒に居ることで、お互いの良い部分、悪い部分が見えてきて、自然にお互いに足りない部分を補い、得意分野やそれぞれの長所を高め合うことが出来ます。
これからのアフリカでの生活を、やつも応援してくれています。
高校を卒業してからは地元を離れ、お互い離れて生活していますので、年に一度会うか会わないかという状態が続いていますが、やっぱりやつは生涯ライバルであり、同時に生涯親友。たとえどんなに離れて生活していても。


                                                                                                                    • -

I'm going to talk about my close friend. Not talk about Uganda today.
Let's take a rest...

I have a close friend who can't break up the relationship with me. By the way, do you have such a close friend?

Almost 20 years ago...when I was a elementary school student.
My father was good at swimming and my mother was playing basketball well, so I was all destinated to play any sports.
Since my 3 years elder siter had been playing badminton, I also started to play it when I was 7.

A man who would become my precious existence, also belonged to the same club. When he started to play badminton, I had already been playing it for 2 years, so I didn't feel defeat against him.
However, he became my strong rival, so he had quick reflexes. Sometimes, he paired up with me as a strong supporter. We used to take part in the local championship in my hometown, we swept to victory even though it was very small town.

I didn't like wrong things and I was very very shy. He was active and popular among us because he has a good personality. Naturally enough, he influenced me a lot and it made our relationship tightly. Possibly I also influenced something to him...? I don't know.

We were full of confidence playing badminton. However, we started to play basketball together when we were junior high school students because we also really like to play basketball.



Especially, he really liked to watch Japanese famous basketball comic which was "Slam Dunk". At the time, we were almost beginner so, we didn't get enough win.
Our confidence that got great experiences from badminton had gone to somewhere. That's why we made an effort in order to win the game. Just once, we performed a mavelous feat I remembered distinctly.

We shared great experiences again with him, I'll never forget it. Now I recollect what I did...

If you want to start something, sometimes it is very difficult. You must be brave, also you need confidence.
It depends on you but in my case, I wasn't alone. I had a great partner to stimulate each other. Therefore, I never felt scary starting something.

Not only does he my rival of sports but also about many things such as study and trend...



Now, you know I'm in Africa. I couldn't imagine what I would stay in Africa for 2 years.
I decided to join vulunteer and I have been keeping up my motivation high so far. I can do it naturally because I have a rival for a long time.

I was disgusted with him occasionally, but now I have to express my gratitude to him.
We might be little bit similar appearance but of course totally different. However, I can say that we can cover by each weakness when we are together. In addition, we can enhance our each strength.

He is also supporting my life for next 2 years in Africa. That's exactly he is my strong rival, also my close friend in my life wherever I go and whatever I do.


Ichimasa